Első Oladi Sörfőzde

Házi sörfőzés

Akácszörpből habzóbor - egy véletlen kísérlet receptje

2017. július 04. 09:46 - Oladi Sörfőző

p1060727.JPG

A sörfőzésben nincsenek hibák, csak véletlen kísérletek

- Ismeretlen oladi sörfőző

Úgy kezdődött, hogy kimentünk Újpestre, a Farkaserdőbe, és szedtünk egy jó kilónyi fehér akácvirágot, meg néhány darab bodzavirágot. Kibogarásztam a bogarakat és a koszt, beáztattam 15 liter vízbe, tettem hozzá citromkarikákat és mentát. Aztán vettünk 15 kiló cukrot. Aztán a harmadik napon, amikor le kellett volna szűrni, felforralni és becukrozni, hogy a terveknek megfelelően akácszörp legyen belőle, ezeket a terveket felülírta egy várva-várt, mégis hirtelen családi esemény. Így a negyedik napra lett 15 liter romlott akácszörpünk, amit nem hagyhattunk veszni.

Ezért úgy döntöttem, hogy ha már elindult az alkohollá válás útján, akkor habzóbort fogok belőle készíteni, de nem bízom a véletlenre és a vadélesztőkre. Leszűrtem az akáclevet, felforraltam, hozzáadtam annyi cukrot, hogy elérje az 1,035-ös sűrűséget, majd miután lehűlt, beoltottam egy fél zacskó Safale S04-es élesztővel és némi élesztőtápsóval. Előbb a pincében erjedt 18 fokon, majd felhoztam a 24 fokos előtérbe, ahol csontszárazra erjedt le, 1,003-nál állt meg. Az erjesztés után kegbe fejtettem, 2 bar nyomás alatt lett buborékos. 

Hozzávalók

  • 15 liter víz
  • 1 kg akácvirág meg néhány bodzavirág
  • 6 db citrom felkarikázva (kezeletlen héjú)
  • 1 csomag citromsav
  • 1 marék aprított, friss menta
  • 1,27 kg cukor
  • fél csomag Safale S04 élesztő
  • pár gramm élesztőtápsó

A fent leírtaknak megfelelően készült: a virág 4 napot ázott, a mentalevelek csak 2 napot. 

OG: 1,035

FG: 1,003

Alkohol: 4,2%

Mostanra, kb. 1 hónap után szépen letisztult, az íze is kisimult. Halványsárga, nincs habja, majdnem tükrösen átlátszó. Virágos és citrusos, limonádés, kimondottan üde illata van. Az íze kevésbé karakteres, de tiszta, citrusos, mint a cukrozatlan limonádé. Száraz és fanyar, könnyű ital.

Önmagában nem lehet belőle túl sokat inni, ahhoz túl fanyar, de egy kis mentaszörppel visszaédesítve nagyon csúszik. Ha nem szörpöt, hanem eleve habzóbort akarnék készíteni, a citromot és citromsavat visszavenném benne, és inkább egy karakteresebb virággal, mondjuk bodzával vagy hárssal próbálkoznék.

Ez a véletlen kísérlet mindenesetre kifejezetten jól sikerült.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://oladisorfozde.blog.hu/api/trackback/id/tr1812626341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása